tisdag, mars 09, 2010

Vad kostar stadshjulet?

Markarbeten har påbörjats för att få stadshjulet på plats nere vid GöteborgsOperan och bygget kommer att sätta igång, trots att en boende i närheten vill pröva bygget och tidigare beslut i Regeringsrätten. Samtidigt väljer man fortsättningsvis att inte berätta vad hjulet kommer att kosta. Med tanke på att frågan har varit så medial (GT tokhetsar) - menar jag att det vore rimligt att berätta för göteborgarna vad hela kalaset har gått på hittills och vad slutnotan blir. Kan inte vara ensam att tycka det?

Efter två år är tanken att placera hjulet på Liseberg, det tycker jag att man kunde ha gjort från början!

Uppdatering 10/3: Det blir ingen prövning i Regeringsrätten.

Läs tidigare inlägg om stadshjulet: 1, 2, 3, 4, 5,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det är oerhört nonchalant att man inte lyssnar på vad vi göteborgare tycker. Använd dessa pengarna till något nyttigare än ett larvigt hjul. Lägg det i malpåse tills det är dag att montera upp det på Liseberg. Förstör inte området vid operan.

Anonym sa...

Eftersom att pengarna som hjulet skall byggas med inte är några skattepengar så skulle jag nog personligen svara på frågan "men vad kostar det?" med ett helt rakt och enkelt -Skit du i det, det är inget som påverkar dig rent ekonomiskt ändå.
Bättre svar än så kommer folk som frågar förhoppningsvis inte att få. I varje fall inte innan de lär sig skilja på bolag och nämnder.

Anonym sa...

Jag blev mycket besviken på att de kom på denna otroligt dumma idén med stadshjulet. Är det inte bättre att de lägger dessa pengar in i den budget som de skulle ha för att fixa södra Älvstranden?
Den har världens potential, men man lägger inte en spänn på att ordna en mysig strandpromenad med cafér med mera.
Känns som politikerna fått hybris och nu vill lämna ett landmärke efter sig, detta är bara pinsamt.

Anonym sa...

a det är väl jättebra att de stora gubbarna ännu en gång kan visa att det finns pengar till dekadens. Döda ting att slåss för att bevara så att man kan få sitt namn nämnt i historien

Anonym sa...

"Eftersom att pengarna som hjulet skall byggas med inte är några skattepengar"

Jovisst är det skattepengar, Göteborg & Co ägs till 80% av skattebetalarna. Deras intäkter 2008 var 214 miljoner, av det var 60 miljoner rent bidrag från Göteborgs Stad. En stor del av övriga miljoner är uppdragsinkomster från kommuner, länsstyrelse (alltså också skattepengar).

På dessa 214 miljoner i inkomster lyckades man göra en vinst på 2,4 miljoner. Så utan bidrag från oss skattebetalare så hade de gjort en förlust på minst 60 miljoner.

Skulle de göra ännu större förluster så täcker skattebetalarna gladeligen igen de förlusthålen med ännu mera skattepengar.

Så, vi ska inte alls "skita i det". Detta är ett typiskt politikerprojeket där man inte gjort en enda vettig kalkyl, för det behövs inte, skattebetalarna står för förlusten. Men skulle det bli succé så kommer de stå och slå sig på bröstet och ta åt sig all ära.

Anonym sa...

Gött att se att du i varje fall försöker. Nu fattas bara att du läser på om vad som skiljer bolag och nämnder så kanske du når hela vägen fram.

Anonym sa...

Göteborg & Co är ett bolag.

Om ett bolag går med förlust så måste ägarna skjuta till mer pengar. Ägarna till Göteborg & Co är skattebetalarna som årligen skjuter till minst 60 miljoner för att täcka upp förlusterna.

Eftersom Göteborgs & Co kassa är på c:a 4 miljoner och hjulet kommer kosta bra mycket mer än så har de tre val.
1. Låna pengar på banken.
2. Be ägarna (skattebetalarna) om mer pengar.
3. Ta pengar från annan verksamhet.

Lånar man pengar och hjulet inte går med vinst kommer 2. eller 3. att hända.

Jag har ingen aning vad du vill ha sagt med nämnd kontra bolag. Men nu har jag visat på ett sätt så även ett barn förstår att går hjulet med förlust så kommer skattebetalarna som ägare till Göteborg & Co stå för det. Antingen genom att täcka upp ännu större förluster, eller så får vi se att det dras in på annan verksamhet.

Att lägga massa verksamhet i kommunala bolag verkar vara den nya given för att ösa på med skattebetalarnas pengar på projekt som ligger vissa politiker varmt om hjärtat.

Som ombyggnaden av Fröundaborg för 140 miljoner. För att vårat hockeylag ska få "en anläggning i klass med vad de stora fotbollsklubbarna ute i Europa förfogar över". Allt betalat av diverse bolag som ägs av kommunen, alltså skattebetalarna får stå för notan.

Pär Gustafsson sa...

Följer diskussionen med spänning! Att svara på enskilda inlägg går enklare om ni använder någon form av namn. Men inlägget ovan mig - är ett klockrent svar!