måndag, mars 29, 2010

Intressant rapport om partierna och deras satsningar på sociala medier

InUse släppte nyligen en rapport (pdf), Partiernas webbplatser – en genomlysning, som beskriver och lyfter fram riksdagspartiernas satsningar på webben och sociala medier. Studien är väldigt intressant och ger en rätt bra bild hur det står till med arbetet att möta väljare på webben.
Men det råder helt klart en viss växtvärk, och i dagsläget har de flesta partisajter en lång bit kvar innan de lyckas nå hela vägen fram i nyttjandet av sociala medier.
Studien visar att Centerpartiet och Socialdemokraterna är de som satsar mest på de sociala medierna i en jämförelse med första sidorna - de får ta upp nästan en fjärdedel av förstasidorna totalt. Folkpartiet kommer trea.

Arbetet med att utveckla webben för att möta väljare, lyfta fram medlemmar och intresserade kommer att fortsätta och blir bättre. Just nu är det som sagt lite växtvärk. Det jag vill se mer av är dialog - för att stanna vid megafonstadiet, känns redan väldigt gammalt.

Inga kommentarer: