onsdag, maj 26, 2010

Eurovisionen är igång och diktatorn kuppar!

Igår började årets upplaga av Eurovision Song Contest i Oslo och tillsammans med Roberth och Daniel lyckades vi pricka åtta av tio bidrag som gick till final. Vi hade inte plockat ut Ryssland och Grekland även om dessa två bidrag på förhand har lyfts fram som ”finalklara”. För första gången på flera år har jag inte lyssnat igenom alla bidrag innan tävlingen sätter igång, känns lite konstigt – men så lär jag också missa delar av finalen på lördag – eftersom jag är på partiråd i Uppsala. Vilket skulle vara första gången under mitt kärleksförhållande med tävlingen.

Förhållandet knakar sedan igår, vilket alla förhållanden gör. Flera andra tyckare menar att det borde ta slut. Första semifinalen innehöll tyvärr inte den allra bästa klassen däremot innehåller den andra ett gäng riktigt bra bidrag. Mina favoriter var Belgien, Portugal, Moldavien och Island, som alla fyra gick vidare. Programledarna var helt okej, ljudet var värdelöst, arenan tråkig – men grafiken föll mig verkligen i smaken. Övriga bidrag kommer jag inte att minnas.

Fler svenska tv-tittare reagerade nog på att Robert Wells dök upp i rutan och spelade piano i Belarus (Vitryssland) bidrag. Bidrag har varit veckans ”snackis” eftersom tjejer förvandlas till fjärilar på slutet. Vad de flesta tittarna inte uppmärksammade var att Europas sista diktator Lukasjenkos propagandaministerium hade haft med ett finger med i spelet. När Belarus skulle ta sig in på scen fanns inte bara den belarusiska landsflaggan utan även flaggan för ungdomsorganisationen BRSM. BRSM är Lukasjenkos egna pionjärorganisation, kan liknas med Hitlerjugend, och är den enda registrerade ungdomsorganisationen som får direkt stöd från regimen.

Det väntas presidentval i Belarus och självklart passar diktaturen på. Det är osmakligt och hör inte hemma i tävlingen. Hoppas att EBU hinner sätta stopp för den politiska kampanjen. Wells är en lysande musiker och får säkert bra betalt – hoppas att han samtidigt är medveten om att han legitimerar den sista diktaturen i Europa.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Min personliga röst och min personliga favorit är Armenien !
Mycket bra låt faktiskt med en vacker story, sångerska, melodi och allt annat en bra låt i ett sådan samanhang ska ha !!

Go Eva Rivas och Armenien !!!

Isabel Sommerfeld sa...

Mycket bra skrivet Pär!