onsdag, februari 18, 2009

Svår framtid för Utbildningsnämnden

Igår var jag på Utbildningsnämndens andra sammanträde för året. Vi antecknade bland annat vårt bokslut för 2008, som inte är någon rolig läsning. Förvaltningen som omsätter någon miljard gick back med drygt 22 miljoner kronor. Utvecklingen ser inte speciellt ljus ut och på kommande möte väntar nya tuffa beslut (sen får vi se hur det går, då Lokalsekretariatet sätter tusen käppar...). Om jag ska vara ärlig så vill jag faktiskt bomba bort sekretariatet till mars, för så irriterad är jag. Om vi som ledamöter ska kunna ta ansvar och fatta svåra beslut, så måste våra beslut som fattas också verkställas. Som ni förstår går det hela lite trögt. Det behövs verkligen förändring i Göteborg...

UBN behöver göra sig av med tusentals kvadratmeter av lokalyta, vilket betyder att vi måste lägga ner fler skolor och slippa fortsätta att betala hyra för lokaler som vi inte använder. Munkebäcksgymnasiet ska avskaffas vilket en enig nämnd står bakom, vi har även lämnat stora delar av Frölundagymnasiet. Tyvärr kommer det inte att räcka, vi behöver ställa om vår organisation ytterligare. Angeredgymnasiet som har en underskott på ca 25 miljoner fortsätter att blöda, vilket påverkar hela organisationen. Preliminära siffror från gymnasievalet talar sitt tydliga språk, även om jag själv gick på gymnasiet, anser jag nu att det inte finns något som försvarar att vi har kvar en gymnasieskola som konstant går minus och inte lockar några nya elever. Underskotten drabbar alla andra verksamheter. Det är tråkigt men sant, det kan öppnas en högstadieskola där istället för att ta ett exempel. Majoriteten i nämnden måste också börja tala klarspråk över hur de vill att organisationen ska se ut, det är inga enkla beslut – men det underlättar för personal, elever och alla oss andra som vill föra en vettig debatt om framtiden.

Mötet avslutades med att majoriteten (s,mp,v) meddelade nya datum för nämnden, då de ska träffas för att bland annat skriva inriktningsdokument inför budgetarbetet. Jag har inga problem med att de träffas för att skriva ihop några sidor (som de senaste åren kommit månader för sent…), men att ta ut extra arvode och ersättningar för extra möten som förväntas göras på fritiden (eller av anställd politisk personal) tycker jag är både stötande och rent ut sagt för j*****, när förvaltningen har en oerhört svårt ekonomisk situation. Skärpning.

Inga kommentarer: