fredag, februari 13, 2009

Skidskytte VM i Sydkorea?

Imorgon inleds årets VM i skidskytte och av någon dum anledning har arrangemanget förlagts till den stora skidskyttenationen Sydkorea. Det finns knappt någon bättre tv-sport och så förlägger man hela skiten till Sydkoreanska blåshålet ! Vem kom på det? Jag är smått irriterad redan nu och än värre blir det när man hör rapporter från plats. Kanske inte alla som ser på detta mästerskap med lika blodigt allvar som jag och mina morföräldrar – som inte missar en världscuptävling (går utmärkt att banda…). Men ändå, det här är viktigt och jag är seriös.

Tänker inte kommentera den ryska dopningen, landets inslagna väg oavsett gren är inte bra.

För att komma till saken. När det är mästerskap – ska arrangemanget vara på topp tillsammans med bra förutsättningar för att idrottarna ska kunna göra det där lilla extra. Då ska man inte lägga det hela på en ort som redan har gått över till vår och där det snarare verkar vara bassäng än vackra alplandskap. Nä, österrikiska och tyska skidskytteveckorna, det är grejer det. De två orterna skulle kunna, likt bandyn (Sverige/Ryssland), arrangera mästerskapet vart annat år. Blir så mycket bättre. Men jag kan ha helt fel. Halv nio börjar sändningarna imorgon och då är jag laddad med paraply.

För övrigt gillar jag inte årets nya regler i Melodifestivalen - vem kom på det? Borde finnas möjlighet i riksdagen att interpellera Christer Björkman! Inte minst med tanke på att det är fler som ser på programmet, än som kommer att rösta i valet till Europaparlamentet i vår.

Inga kommentarer: