onsdag, mars 25, 2009

Snurrigt värre på Utbildningsnämnden

Idag flög jag hem tidigare än planerat från Stockholm, vilket var beklagligt. Men Utbildningsnämnden satte igång tidigare och jag vill vara på plats. Just nu är jag helt slut i huvudet och ska snart somna in. Fast först behöver jag skriva av mig lite.

För dagens maratonmöte var bland det värsta och konstigaste jag varit med om som förtroendevald politiker. Ni som läst denna blogg tidigare vet vad som väntade; kraftiga organisationsförändringar inom den kommunala gymnasieskolan. Innan nämnden träffade allmänheten var situationen följande;
  1. Socialdemokraterna och miljöpartiet vill yrka bifall till förvaltningens förslag, alt 1 (som i korthet innebär att all restaurangutbildning för gymnasielever förläggs till Burgårdens Utbildningscentrum och Munkebäcksgymnasiet (medieprogrammet flyttar in i Ester Mosessons lokaler på Lindholmen som ska renoveras. Se handlingar här).

  2. Vänsterpartiet vill inte att Ester Mosessons gymnasium ska flyttas.

  3. Folkpartiet liberalerna, moderaterna och kristdemokraterna gillar egentligen inte något av alternativen – dock är alt 3 bäst, vilket innebär att Ester Mosessons blir kvar på Lindholmen.
Innan nämnden träffade allmänheten hade vi diskuterat och debatterat igenom förslaget, vi visste alltså vad som skulle ske. Vår ordförande Ann Lundgren (S) berättar därefter för elever, personal, fack, chefer och media vad som komma ska på nämndmötet. Elever från Ester blev självklart glada och en elev frågar lite försiktigt om deras kampanj har givit resultat. (De hade tidigare under dagen kört en demo på avenyn - berätta att ni gör det nästa gång!). Så är inte fallet. Från FP, M, och KD har vi hela tiden menat att Ester ska ligga kvar på Lindholmen och Munkebäck ska bli en del av en annan enhet. Tillbaks till turerna. Större delen av allmänheten och media (GP) går. Nämnden sätter igång. Nu blir det snurrigt, även i mitt huvud.
  1. Socialdemokraterna och Miljöpartiet yrkar bifall till alt 1.

  2. Vänstern yrkar bifall till alt 2.

  3. FP,M och instämmande från KD yrkar bifall till alt 3.
Ann Lundgren ställer förslagen till proposition. Kom ihåg att hon redan har meddelat vad resultatet kommer att bli och accepterat att hennes och förvaltningens förslag kommer att falla. Efter en kontraproposition finner hon dock att alt 3 har vunnit genom acklamation. Vad hon däremot inte gör (vilket jag hade gjort) är att votera i frågan och låta nämnden genomföra ett namnupprop. För det märkliga är att hon kanske hade fått en majoritet för sitt förslag genom sin ordföranderöst.

Nu fick vi aldrig veta hur vänstern hade ställt sig till alt 3, för den gode Christian Larsson (V), hade mycket väl kunnat lägga ner sin röst i den andra omgången och låtit ordföranderösten få avgöra beslutet. Jag tycker personligen att det är viktigt i politik att faktiskt få berätta hur man faktiskt har eller ska rösta. Jag skulle ha ställt vänstern mot väggen oavsett utgång.

När nämnden väl fattat beslut enligt alt 3, lämnar Larsson mötet. Resten av mötet låter jag bli att beskriva, kanske blir ett annat inlägg.

Inga kommentarer: