fredag, mars 27, 2009

Bort med SJ-monopolet

Senaste dagarna har jag flängt fram och tillbaks mellan Göteborg och Stockholm. Både via flyg och tåg. För mig spelar det ingen större roll vilket färdmedel det blir, jag trivs med båda. Däremot betyder priset något. Idag är det för mig billigare att flyga till den kungliga huvudstaden från framsidan än var det är att åka tåg. Det är ett problem. När jag flyger får jag dessutom oftast också tidning, frukost eller lunch, det får jag inte på tåget om jag inte åker förstaklass som bara är ännu dyrare.

Därför är det glädjande att regeringen nu öppnar upp för att konkurrensutsätta tågmonopolet i landet, det är bra både för miljön och för våra plånböcker. Konsumentmakt är av bara av godo. Bara konstigt att det inte har skett tidigare. För monopol är inte bra oavsett om det är statligt, kommunalt eller privat. Konkurrens är alltid bra. GT menar idag att ny infrastruktur först behöver kommer på plats, kan hålla med om att det behövs - men det finns inget som hindrar att regeringen snabbt driver igenom detta utmärkta förslag.

3 kommentarer:

Barack Gater sa...

Problemet med detta är ett det exempel vi har att titta på är Storbritanien, och där har det inte lyckats så bra. Därför är detta ett dåligt förslag. Tyvärr så är det många som låter den liberala ideologin gå före det sunda förnuftet.

Anonym sa...

Barack Gater:
Jag tror stenhårt på avregleringen. Storbritannien har haft problem, men det innebär inte automatiskt att vi får det!
Jag är nöjd med det som har hänt på Västkustsbanan redan nu, SJ har fått konkurrens av de regionala trafikbolagen. Det är toppen med fler avgångar, lägre pris, bättre service mm. Förhoppningsvis kommer detta att fortsätta!

Henrik, liberal i Göteborg

Pär Gustafsson sa...

Henrik har helt rätt. Vi behöver inte göra samma misstag som andra redan har gjort, det är bara korkat. De regionala trafikbolagen är ett lysande exempel att yfta fram - konsumenterna tjänar på konkurrens. Det kan ju inte vara något negativt. Staten huvuduppgift borde vara att säkerställa fortsatt utbyggnad av infrastuktur och tunga investeringar i våra trafiknät.