onsdag, juni 22, 2005

Fastighetsskatten

Chockhöjningar av taxeringarna av hus i Västsverige är att vänta, lagom till midsommar nästa år. Göteborg är det storstadsområde där taxeringsvärdena höjs mest, med 39 procent. Jag är glad att jag inte äger något hus. Bor man sedan nära vattnet, blir det än värre. I midsommarhelgen ska jag fira min största högtid med släkt och vänner i Bohuslän. Närmare bestämt på Orust hos min farmor. Huset är från slutet av 1800-talet och har gått i generationer. Med den beskattning som vi idag har på boende, lär inte familjehus gå vidare i generationer, tyvärr. Pensionärer lär inte framöver, om denna beskattning fortsätter ha råd att bo kvar i sina hus. Det är dags att sänka fastighetsskatten och på sikt förgöra denna avskyvärda skatt. Det är bättre att staten plockar ut skatt, när man väl säljer sitt hus – inte när man bor där. Det är bara dumt och orättvist.

Trevlig midsommar!

Inga kommentarer: