måndag, juni 20, 2005

Solsting i sommarvärmen

Sommaren, solen och värmen har kommit till Götet, äntligen, den har jag väntat på. Jag fortsätter att räkna ner dagarna som är kvar innan semestern startar och blickar ut på gästerna på caféet utanför mitt kontor. Solglasögon och lättklätt är genomgående för alla gäster. Runt omkring i hela stan ligger lediga människor och solar i hopp om en snygg solbränna. Inte så långt från min bostad, ligger en av stans större kyrkogårdar, dit vallfärdar folk för att sola, kasta frisbee, dricka öl och umgås. Det har jag inget emot. Men när folk ligger halva nakna i den senaste Bikintrosan och solar toppless två meter från en gravsten blir jag riktigt förbannad. Det är ju inte för inte, som det står ”tänk på döden” på ingången till kyrkogården. Antingen har personerna fått solsting eller så vet dom inte bättre.

En annan som har verkligen har solsting sedan länge och bättrat på den, är Svenska regeringen som tillsammans med EU kommissionen nu ska godkänna den amerikanska genmajsen MON 863, till försäljning i EU. Genmajsen har bland annat orsakat inre skador på råttor, en britt snart?

Jag funderar även på om Luxemburgs premiärminister Jean-Claude Juncker också har fått solsting. Han ska genomföra en folkomröstning om EU:s konstitutionen i juli, trots att det nya fördraget är näst intill dödförklarat. Han kommer att avgå om han förlorar folkomröstningen. Antingen har han fått för mycket sol eller nytt jobberbjudande.

Ojdå: Ingvar Kamprad är rikast i världen, med en förmögenhet på 380 miljarder kronor. Han är med den summan också världens rikaste. Kan bara gratulera.

Inga kommentarer: