måndag, juni 13, 2005

Annika Sörenstam, jag är kär...


Jag borde ha sovit inatt, men kunde inte låta bli och se en av världens bästa idrottare spela hem en ny major. Snart och om inte redan nu, så borde golfvärldens number one; Annika Sörenstam vara vårt lands bästa idrottare genom tiderna och en av världens absolut bästa. I natten vid halv två tiden, vann hon LPGA mästerskapen för tredje året i rad, något som ingen golfare på USA-touren tidigare gjort. Det är stort. Sista hålen, var hon uppenbarligen nervös, men Annika spelade säkert på golfbanan Bulle Rock i Maryland, strax utanför Washington DC.

Jag har aldrig träffat Annika, bara följt hennes tävlande genom media. Men jag kan inte sluta att fascineras av denna underbara kvinna. På golfbanan är hon en fröjd att följa, en sving som är perfekt, ett konstant leende på läpparna samtidigt som fokusen på spelet alltid finns där. Hon är bara ett bevis på att träning och strävan efter att bli bäst ger resultat. Borg, Stenmark och Magda har tidigare vart överlägsna i sina sporter och levererat gåshud och segerglans. Men ingen av dessa tre, är i mina ögon lika stora som Annika. Hon spelar golf på ett helt annat sätt – en helt annan klass, än vad övriga damer i världen gör. Jag vet inte om tennis, slalom, och skidskytte är sporter som är mer accepterade hos vanliga svenssons. Det är i och för sig skit samma, jag är nog inte först ut, men Sörenstam är min nationalhjälte.

I CBS sändningar igår från LPGA, jämfördes inte Annikas prestationer med andra damer, utan med manliga idrottslag och stjärnor. Det har inte hänt innan. Det här är enormt. Så nu måste vi passa på, att bara njuta av denna enorma idrottskvinna, som sopar banan med sina konkurrenter. Det värsta eller bästa, är att hennes karriär fortfarande är på uppgång. Vi kommer att få se mer och det är ju helt wonderbaum. Ska resten av dagen fundera på vad för superlativ som kan beskriva detta helgon på bästa sätt.

En liten reflektion: Annika borde vara en av alla feministers största idoler. Vilken annan kvinna från Sverige, visar med all tydlighet, att kvinnor kan, kvinnor vill och kvinnor vågar. Faan, jag är kär.

1 kommentar:

Fredrik Lindholm sa...

...om feministerna plötsligt börjar gilla golf...

Annars är thaiboxning mer intressant.