torsdag, juni 09, 2005

Förtidspensioneringar av unga...

Allt fler unga i Sverige förtidspensioneras. När jag menar unga, menar jag inte mina föräldrar som är runt 50 år, mogna och många är kvar i arbetslivet. Nej, jag menar unga från 16 år upp till 29 år. När jag i morse satt framför teven och såg på Godmorgon Sverige, var jag på väg att sätta frukosten i halsen. För närvarande är 22.900 svenskar i åldern 16 till 29 år förtidspensionerade enligt SVTs Rapport. Det är en skrämmande utveckling i vårt land att allt fler unga blir förtidspensionerade. Tänk en kille på 16 år som får höra att du inte längre behövs, snarare dra åt helvete, vem vill uppleva det?

Förtidspensioneringarna av unga har ökat sedan årsskiftet med 600 personer. Under 2004 ökade siffran från 21.300 till 22.300. Det här får inte fortsätta. Oftast är det psykiska problem som ligger bakom, pensioneringen. Men den handlingen får inte användas som ett substitut för ett misslyckat samhälle, utan som en sista utväg. Just nu känns det som, om denna sista utväg, har blivit den första för Socialdemokraterna i kampen för att förbättra arbetslöshetens siffror i landet. I glesbygden är det än värre. Enligt Rapport, är Västerbotten, ett landsting med en befolkning på ca 260.000 personer är antalet unga förtidspensionärer hela 900 stycken. Det innebär en ökning med 10 procent på bara på ett år. Oldsberg får gärna ställa frågan på 1 poäng, vart är vi på väg?

Inga kommentarer: