torsdag, april 23, 2009

Gamla Ullevi är ett fiasko

Hur kan man bygga en ny fotbollsarena för en halvmiljard i skattepengar och misslyckas?
Jag kan inte låta bli att kommentera fiaskot med den nya gamla arenan och då syftar jag inte på ÖIS inledning av allsvenskan.

Men frågan ovan borde alla ställa sig. Göran Johansson säger till GP att han är bekymrad, det borde han vara. Att slänga upp en arena dubbelt så dyr som planerat – som skapar vibrationer i grannbyggnaderna när fans hoppar av glädje när IFK eller GAIS spelar skiten ur ÖIS, kan inte vara ett gott tecken. Skaket har gått så långt att grannar till arenan har larmat om jordbävning till SOS, rapporterar GT. Här i SF är det rätt många skalv varje vecka.

Jag skrattade när jag igår natt (imorse för Göteborg) läste nyheten om att kalk och cement kan vara lösningen på allt skakande (och inte till de som larmat). Vi har mycket lera i Göteborg, det är ingen nyhet. Att en arena kan skaka sönder när allt är på topp är heller ingen nyhet, även om jag inte var med 1985. Nä, oavsett om ÖIS kommer lyckas vinna eller inte på hemmaplan är arenan ur ett politiskt- och byggperspektiv ett fiasko. Jag skulle också vara bekymrad om jag satsat mina marker på ett sådant bygge. Är det någon som hört något kring den nya arenan i Malmö, förutom att det är en formidabel succé?


PS. Jag tycker fortfarande att vi inte ska ha något stadshjul i Göteborg, även om de vrider lite på det. San Francisco visar med all tydlighet att det går bra utan, oavsett om staden har en känd bro eller ett gammlat fängelse. Stoppa stadshjulet!

Inga kommentarer: