torsdag, april 23, 2009

Pär i USA: Saknad efter dödsstjärnan och sug efter en ewokkram!

Idag har vi varit på vinprovning norr över, det blev tre stopp och provsmakning av 18 lokala viner. På vägen dit stannade vi till för en timmes promenad i nationalparken Muir Woods, som är känd för sina Redwood-träd. Så fort som vi kom in bland de gigantiska och enorma träden, fick vi en aha-känsla vi hade varit här innan. Vi kom fram till att naturen påminde mycket om Star Wars månen Endor. Mycket riktigt visade det sig. Plötsligt började jag leta efter dödsstjärnan som ligger i omloppsbana högt över träden, men stammarna, grenarna och grönskan satte stopp för mitt letande. Därför försökte jag trösta mig med att hitta en eller fler ewoker som både kunde krama och prata med mig. Det blev inget supervapen eller någon kram från en gullig och hårig varelse, men en naturskönupplevelse och jag kan förstå varför den lokalt boende George Lucas valde just denna inspelningsplats.

På amerikanskt vis skriver jag; Och Stefan ger er hela storyn.

Inga kommentarer: