onsdag, april 22, 2009

Pär i USA: Castro andas stolhet!

Idag ägnade jag och Stefan större delen av vår dag i Castro, som är gaykvarteret här i San Francisco. För er som nyss sett den Oscar belönade filmen om politikern Harvey Milk vet precis hur det ser ut (passade för övrigt på att se filmen här i USA). Castro Street är som en svensk version av Tanto under Pride i Stockholm och har vajande regnbågsflaggor längs varje lyktstolpe. Även om jag inte skulle bosätta mig i ett kvarter som detta, hade jag svårt för att inte låta bli att bara le när jag botaniserade runt bland affärer, barer och volvos. Jag var väldigt nära att shoppa loss till min hund när jag stannade till i affären Best in Show, men insåg att min hunds psykiska tillstånd skulle förstöras om jag pimpade honom all the gay way. Han får nöja sig med sina lite mer diskreta-svensson-bling-bling halsband som passar bättre in hemma i Örgryte. Fast när han blir äldre kanske han är redo…

Några meter bort från hundaffären hittade vi en utmärkt bokhandel med hyllmeter av HBT-litteratur. För en bokqueen som mig är det bara rent farligt att närma mig en bokhandel, men lyckades hålla i mina dollar och det blev bara två böcker; The mayor of Castro Street (biografi om Harvey Milk) och How the homosexuals saved civilization. Har kommit halvvägs i den sistnämnda och har små fnittrat konstant som en ny förälskad tonårstjej. Cathy Crimmins är lysande.

Oavsett prefix på sin sexuella läggning tycker jag att man ska göra ett besök i Castro, för det finns få ställen i världen som andas så mycket kamp och stolthet – för att bara få vara sig själv, som det gör just här.

PS. Idag konstaterade vi att stadshuset i Göteborg borde byggas om (för en kort stund), när vi besökte våra politiska kollegors arbetsplats i denna vackra stad. Jag häpnade. Kupolen på byggnadens topp byggdes större än motsvarande i huvudstaden. Sådant gillar jag. :)

Inga kommentarer: