lördag, september 18, 2010

Nu är valet ditt!

I över ett år har jag planerat och arbetat med valrörelsen som nu närmar sig sitt slut. De flesta vakna timmarna på dygnet har ägnats åt #val2010. Någon gång också i drömmarna. Sen jag kom tillbaka från semestern i Grekland har jag knappt varit hemma. Sambon bad jag redan om ursäkt till i maj för att jag skulle vara borta. Så varför ägnar man hundratals timmar åt den liberala rörelsen? För mig handlar det om ge den enskilda människan ökad frihet och makt över sin vardag. Att alla ska kunna få friheten att göra sina egna val – hela livet. Det är grundbulten i mitt politiska engagemang. Jag tycker att politiker ska skapa förutsättning för alternativ och initiativ – inte hinder och mer makt till politiker som tror sig veta vad sina medborgare främst behöver. Det vet vi själva bäst. Vi gör val varje dag – stora som små.

Jag har redan röstat och kryssade Helene Odenjung till kommunen och Daniel Andersson till regionfullmäktige. Samt mig själv till riksdagen. Både Helene och Daniel kommer i sina roller öka valfriheten och självbestämmandet för göteborgarna. Kloka politiker med en god liberal kompass som är värda sina kryss.

Mina morföräldrar har i dag inte möjligheten att välja äldreboende eller hemtjänst efter eget huvud – den dag då de två skulle behöva omsorg. För det säger den Göteborgska socialdemokratin nej till. Mormor och morfar får inte göra sina val. Det är ett exempel på varför vi behöver ett maktskifte i Göteborg. Det finns många andra exempel. Vad jag vill få ut med det här inlägget är att jag tycker att du ska fundera på varför vår stad, trots hög kommunalskatt, halkar efter på område efter område. 16 år av socialdemokratiskt styre har satt sina spår. Det är dags för förändring i Göteborg. Sverige behöver också en stark majoritetsregering. Rösta på Folkpartiet och Alliansen imorgon. Nu är valet ditt.

GP,

Inga kommentarer: