fredag, oktober 03, 2008

På besök i Sthlm...

Som göteborgare är det svårt att erkänna, men Stockholm, är en av dem vackraste städerna jag har besökt (jag har trots allt bott här…). Sitter just nu på mitt hotellrum i Stockholm, är här på partiråd och representerar Liberala studenter.

Ska strax iväg på middag med partiet, men vill bara passa på att kommentera dagens aktiviteter. Gick upp imorse när klockan ringde klockan fem. Göteborg var då väldigt tyst, mörkt och öde. Vår hund vaknade till precis när jag skulle gå till tåget med undrande ögon – vad husse gjorde uppe så tidigt. Jag svarade att han skulle göra min sambo sällskap igen och somna om. Som den (ibland) dresserade hund han är, gjorde han vad husse sa.

Väl i en solig huvudstad fyra timmar senare (efter en trevlig tågresa) var det dags för Jan Björklund att hålla tal för oss liberaler som hade samlats i första kammare salen i riksdagen. Han var tydlig i sitt tal om vilka som ska och inte ska styra Sverige;

Miljöpartiet tror att vi mår bättre om vi arbetar mindre, vill chockhöja priserna på elektricitet och bensin och har som långsiktigt mål att avskaffa räntan. Socialdemokraterna röstar emot alla skattesänkningar för låg- och medelinkomsttagare, som sammantaget har gett en sjuksköterska nästan 18 000 kr om året i sänkt skatt. Slutligen finns ett av de andra partierna utmobbat vänsterparti som, bara för att ta några exempel, inte tror på utgiftstak, vill avskaffa inflationsmålet och tycker att riksbanken inte ska vara självständig. Du kan läsa eller se hela talet här.

Vem vill att de ska få styra Sverige och ta ansvar för ekonomin?

För övrigt har min partikollega Tobias Krantz tillsammans Fredrick Federley, Anna Kinberg Batra och Desirée Pethrus Engström motionerat (igen...) i riksdagen om att EU-flaggan i ska vaja i plenisalen. Vilket borde vara en självklarhet. Läs motionen här.

Inga kommentarer: