torsdag, november 08, 2007

Förebygg problem med kunskap och utvädering

”Jag är fylld av hat och jag älskar det. Det är en av de enda saker jag älskar.” Citatet är hämtat från en av dagens löpsedlar. Bakom citatet hittas Pekka-Eric Auvinen, som igår stod för det vansinnesdåd där han sköt en rektor och flera elever på en skola i Finland. Länge har det sagts att händelser som dessa bara sker i USA, nu har vi verkligheten utanför dörren.

Idag på förmiddagen har jag varit på en Säkerhetskonferens som arrangeras vartannat år av Utbildningsförvaltningen i Göteborg. Den var planerad sedan länge, men med det som hände i Finland blev det plötsligt än mer aktuellt och skrämmande.

Förra veckan hade Utbildningsnämnden en av de bättre dragningarna jag har tagit del av innan själva mötet började. Då deltog bland annat företrädare från Ung och Trygg samt en ungdomspolis som berättade om läget i våra göteborgska gymnasieskolor. Polisen sa att det kan ”explodera” när som helst. Samhället har en oerhört stor uppgift att se ungdomar och tidigt sätta in åtgärder för att hjälpa dessa individer in på andra vägar. Här har självklart skolan en viktig uppgift att fylla, där jag tror att det är dags att våga prova nya vägar i vårt förebyggande arbete.

Tillbaks till dagens konferens där Terje Ogden professor i pedagogisk psykologi vid Oslo universitet höll ett lysande föredrag om just pedagogik och dess roll att förebygga problembeteende. Det jag tog med mig från hans föredrag var att utvärderingen är ett måste och oerhört viktigt. I kampen för att rädda individer så hoppar man många gånger på projekt som låter väldigt bra, men som aldrig har utvärderas. Många av de program som genomförs leder inte till något bättre, utan bara fungerar som kosmetika. Så ordet för dagen är utvärdering, då kan man kanske rädda elever, se och lyfta de elever som bara är fyllda med hat.

Inga kommentarer: