onsdag, november 07, 2007

Lönnholm har fel och tar inte ansvar!

Clara Lönnholm, språkrör för Gröna Studenter kritiserar idag Liberala Studenter på UNT debatt i en replik till Peter Giesecke som jag sedan tidigare har uppmärksammat här på bloggen. Clara kräver att studiemedlets bidragsdel ska höjas med 900 kr. Självklart kan jag instämma i att studenters ekonomiska situation inte alltid är det lättaste, mina pengar har vart slut rätt länge, men samtidigt lyckas studenter finansiera sina studier inte bara i Sverige utan runt om i hela världen.

Detta gör det utan ha de ekonomiska förutsättningarna som vi studenter i Sverige faktiskt har och ofta gnäller om. För snart ett år sedan kom jag tillbaks som student på universitet efter att ha jobbat i flera år. Det var inte det allra enklaste att ställa om sig från en bra lön till bara få CSN. Men det gick och studenter i Sverige har det faktiskt väldigt bra om vi börjar jämföra. Jag anser att staten ska finansiera studier vid högra utbildningar i Sverige, men till vilket pris?

LS linje om att höja och på sikt slopa fribeloppet och verka för hälften bidrag och hälften lån är en oerhört mycket bättre väg att gå. Sen finns det ju alltid Lönnholms väg, det vill säga, kasta iväg så mycket pengar som möjligt och inte ta ansvar för det.

Inga kommentarer: