torsdag, juli 01, 2010

Äntligen frihet för landets studenter

Från och med idag är Sveriges studenter lite friare. Sedan Liberala studenter bildades i slutet av fyrtiotalet har våra medlemmar aktivt arbetat för att avskaffa kårobligatoriet. Frågan är inte ny. Lagstiftningen från 1667 har givit landets kårer och nationer säkra intäkter genom århundraden. Samtidigt har också landets studenter tvingats vara medlem i en förening. Det är framförallt argumentet om föreningsfriheten som har varit vårt bärande argument genom åren. Idag den 1 juli 2010 segrade friheten, idag blev landets studenter lite friare.

Till UNT idag säger LS generalsekretare Tobias Setterborg att
”Vi anser att kårobligatoriet varit ett ingrepp i föreningsfriheten. Men det som händer nu behöver inte hota studentinflytandet. Vi tror tvärtom att studentkåren kan bli bättre på att se till vad studenterna behöver”.

Tobias har helt rätt. Under dem åren jag har engagerat mig i den liberala rörelsen så har jag ägnat stor del till att argumentera för ett avskaffande av obligatoriet. Samtidigt tror jag att ett avskaffande kommer att gynna landets studenter. En förening som inte behöver vara orolig över att förlora medlemmar tenderar i alla sammanhang att fokusera på verksamhet som inte ligger till gagn för just medlemmarna.

Den förre folkpartiledaren och utbildningsministern Lars Leijonborg uppdaterade, strax innan midnatt igår, sin statussrad på facebook med följande ord ”Om tjugo minuter försvinner kårobligatoriet. Jag antar att ett gäng tacksamma studenter väntar borta vid vägkröken för att överraska mig.” Det hoppas jag med - för den 1 juli 2010 är ett datum som platsar i historien och Lars var med och skrev den.

Nuvarande statsråd Tobias Krantz skriver följande i sitt nyhetsbrev idag "Det känns oerhört bra att vara en del av den regering som äntligen lyckades med denna viktiga reform.
"

Nu när obligatoriet är avskaffat kan nationer och kårer vitaliseras, förnyas och stärkas. Det i kombination med att landets studenter har fått tillgång till föreningsfriheten är en viktig seger inte både för liberalismen och för friheten utan även för studentinflytandet på högskolor och universitet.

Ikväll sjunger jag; Sjung om studentens lyckliga dar…

Inga kommentarer: