onsdag, januari 02, 2008

Debatten om äktenskapet

Gert Gelotte ledarskribent på GP skriver idag en väldigt bra ledare där han kritiserar Göran Hägglund (kd) och hans gruppledare i riksdagen Stefan Attefall för en debattartikel som de två herrarna skrev innan jul i SVD (ville redan då kommentera den, men avstod för att jag var för arg). I artikeln argumenterar herrarna mot en könsneutral äktenskapslagstiftning, de skriver; "För den som lever i ett homosexuellt förhållande och vill ha ett varaktigt juridiskt skydd finns partnerskapslagen som ger samma skydd som äktenskapet”. Gelotte menar att deras argument ”är sköra som gulnat tidningspapper” och jag instämmer helt och hållet i hans kritik.

Jag kan förstå att Kristdemokraterna i alla fall flera av deras medlemmar anser att deras partiledare gärna ska vara än tydligare i frågan, som egentligen inte handlar om äktenskap, utan om homosexuellas rättigheter. Jag tycker att det är oerhört beklämmande att landets socialminister gör skillnad på folk och folk. Han tycker inte, att den dagen jag är redo för att gifta mig ska få ingå ett äktenskap precis på samma sätt som han har gjort med sin fru, därför att jag inte är tillräckligt värd det och framförallt för att jag är homosexuell. Han tycker att jag ska bilda bolag istället om jag nu skulle behöva ett ”varaktigt skydd”.

Vidare argumenterar de två herrarna för att precis som Gelotte uppmärksammar att det av ”traditionella skäl” är viktigt att inte införa en könsneutral äktenskapslagstiftning. Egentligen skulle jag vilja skriva sådant som jag skulle kunna bli stämd för, så jag avstår, men jag tycker att det är både förkastligt och idioti vad herrarna framför.

Ska strax sluta, innan jag slår sönder mina tangenter. Jag tycker också att det behövs en bra, bred och öppen debatt om äktenskapet. Men då vill jag verkligen höra massa argument där de hänvisar till andra, jag vill höra rakt ut varför Göran Hägglund och hans parti inte vill tillåta mig att göra som han har gjort och framförallt så tycker jag inte att man ska blanda in barn i debatten som kd gör. Vad är det som jag har gjort för fel i mitt liv? Vad har jag sagt, gjort, tyckt för att han ska anse att jag inte ska få ingå i ett äktenskap? Det vill jag veta.

Jag vill gifta mig och det vill jag göra i en kyrka, ett för att jag är medlem i svenska kyrkan, två därför att mina föräldrar, mor och farföräldrar har gjort det innan mig och slutligen tre därför att min brors bröllop var ett av de bästa ögonblicken, timmarna, dagen i mitt liv. Aldrig har jag varit så stolt, grinat lika mycket, vart så lycklig, bubblande inuti, varit så känslofull och så glad som jag var när min bror sa ja till sin livskamrat sedan flera år tillbaks. Min bror gifte sig framför allt för att han älskar sin fru, men han ville också göra det i kyrkan av just traditionella skäl, han ville ingå ett äktenskap. Så varför skulle inte jag kunna få göra det av samma anledning? Jag vet varför, skulle vara skönt om Hägglund kunde berätta det för mig också.

Sen hoppas jag vid gud och allt annat att riksdagen kör över regeringen så det skriker om det och inför en könsneutral äktenskapsbalk. För det samhället som kristdemokraterna värnar och drömmer om, har sedan länge varit borta i Sverige. Jag tillhör en kärnfamilj och det bejakar jag, men jag skulle aldrig komma på tanken att förhindra någon annan individ att välja en annan väg, jag skulle bara göra allt för att underlätta det valet.

Inga kommentarer: