onsdag, januari 23, 2008

UBN och middag på Börsen

Igår bestod dagen mer eller mindre av politik. Dock inleddes dagen med sovmorgon (jag och Per gillar att sova LÄNGE på morgonkvisten), vilket förde med sig att jag missade en av årets största actionhändelser, ett spektakulärt rån vid Postens huvudterminal. Fick SMS från huvudstaden på morgonen om händelsen vilket gjorde mig än mer frågande - men jag kunde inte ge några svar.

Därefter gav jag mig iväg till förmöte (med oppositionen) innan Utbildningsnämndens sammanträde på stadshuset. Första mötet för året brukar karaktäriseras av återkommande punkter som ska behandlas. Förutom detta så behandlade vi även de kommande ramarna för våra kommunala gymnasieskolor och tyvärr lyser inte framtiden speciellt mycket. Den ekonomiska verkligheten för många av våra skolor, inte minst min gamla gymnasieskola i Angered är väldigt mörk. Den ekonomiska situationen på ett flertal skolor ska nu granskas närmare av nämnden på kommande möte, för nu behövs det en rejäl genomgång av hur man lokalt hanterar ekonomin.

Det är enkelt att dra paralleller till de fristående skolorna, hade de haft underskott och prognoser som Angeredsgymnasiet hade skolan sedan länge varit nedlagd. Nu är inte verkligheten lika enkel, men framtiden kommer snart att kräva svar. Jobbig med spännande tid väntar för oss politiker som sysslar med utbildning i Göteborg.

Den andra frågan på dagordningen som väckte lite debatt och det på tiden var frågan om huruvida vi ska skicka ut SMS och e-post till föräldrar som vill veta om deras barn är frånvarande eller inte. Miljöpartiet röstade emot, vi andra röstade för. Den som dock satte igång debatten var våra elevrådsrepresentanter – det har länge vart rätt tyst från deras sida, men gladde mig åt debattsugna företrädare för våra elever. Dock går det att diskutera deras mandat...

Dagen avslutades senare med middag på Börsen, där personal med 25 år i kommunen tackades för sina insatser med mat från Sjömagasinet, presenter, tal och underbar underhållning av Hvitfeldtskas kammarkör. Ibland är det lätt att börja smälta...(snacka om att dessa elever kan sjunga). Själv var jag värd vid bord tre och hade en mycket trevlig bordsdam tillika verksamhetschef för en av våra gymnasieskolor. Vårt gemensamma intresse för historia och resor tog oss igenom en trevlig kväll.

För att sedan avsluta kvällen försökte jag och min partikollega Karin hitta en öppen bar i närheten för mer intag av dryck. Dock var de ställen vi besökte klara för stängning, så min kväll slutade med att jag fick sortera gamla CD-skivor...

Inga kommentarer: