söndag, december 23, 2007

Jul och uppsats

I år firar jag jul på Nösund, ”landet” har allt som oftast förknippats med sommaren, numera när mina föräldrar byggt hus på orten har det blivit mer tid här. Julen firas med farmor (som bor här året runt), päronen, bror med familj samt mormor och morfar. Pojkvännen firar med sin familj och vi ska ändå passa på att fira två år på juldagen, så vi kör nog en vända julstök och klappar då tillsammans med skumpa.

Jag ska ärligt påstå att jag inte har ägnat speciellt mycket tid åt julstöket, jag har bakat och tvättat toaletterna. Som vanligt är det mamma som har gjort mest, men hon är grym i köket och pappa har fått sköta städningen och julgranen.

Själv har jag de senaste dagarna ägnat det mesta av min tid åt min uppsats som ska lämnas in den 7 januari till institutionen. Den handlar om mediebilden av svenska damlandslagets två VM-mästerskap 2003 och 2007. Arbetstiteln är just nu Framgång och Motgång. I uppsatsen anlägger jag ett historiskt perspektiv på damfotbollens utveckling i Sverige, samt introduktionen av detta underbara spel i landet. I min undersökning har jag tittat närmare på GP och Aftonbladets medierapportering tillsammans med Radiosporten.

Jag kan konstatera att framgång föder nya direkta framgångar. Trots inledande kritik under VM i USA, som i GP där man menade att laget spelade som amatörer mot de regerande mästarna, så hyllades laget allt mer match efter match. När laget tillslut nådde final hyllades spelarna redan som vinnare och landets statsminister ville vara med och fira.

Intressant i undersökningen visar också som kan kopplas till min frågeställning om hur bilden förändras genom framgång eller motgång att delar av journalistkåren inser problematiken i deras rapportering av damlagidrott. Ett exempel på detta är AB:s Simon Bank när han just skriver att ett hyfsat herrjuniorlag skulle vinna ganska enkelt över damlandslaget. Precis på samma sätt som en hyfsad herrjunior skulle hoppa högre än Kajsa Bergqvist. Han kan då som jag konstatera att individuella kvinnliga idrottare inte behöver ta den debatten, därför att den inte existerar, eftersom individuella idrotter inte jämförs på samma sätt

Min undersökning visar också att mediebevakningen tenderar att jämföra just damer och herrars spel. Så länge som media och allmänheten inte ser damfotboll utifrån sina egna förutsättningar kommer alltid fotbollen just att ses som en manlig idrott och därför skaffar unga tjejer manliga idoler och favorit lagen blir herrlag. Det finns strukturer överallt och jag vill påstå att just idrotten har mycket kvar att göra.

Vi får väl se vad det blir för betyg, men börjar bli rätt nöjd. Ska be familj och vänner att såga den först.

Inga kommentarer: