torsdag, december 20, 2007

Ny ambassad i Vitryssland

Igår beslutade regeringen att upprätta tre nya ambassader i Afghanistan, Sudan och Vitryssland. För några månader sedan besökte jag tillsammans med flera andra representanter från Liberala studenter, Sveriges sektionskontor i den vitryska huvudstaden Minsk. Kontoret öppnades under 2003 och har sedan dess fyllt en oerhört viktigt uppgift i landet som är Europas sista diktatur.

Att Sverige nu får en starkare närvaro i landet är oerhört positivt, redan idag är Sverige de EU-land som är den största bilaterala biståndsgivaren och det är viktigt att vi finns på plats för att följa biståndet. För övrigt är den svenska personalen på plats väldigt populära bland oppositionen, bara en sådan sak...


Bra julklapp i kampen mot frihet i Vitrysslad!

3 kommentarer:

Henrik V sa...

Hoppas den svenska ambassaden blir en plats där demokrati och annat nyttigt främjas starkt! Det är otroligt bra att ni engagerar er i Vitryssland!
Hur var Minsk? Det är väldigt speciell stadsbyggnad där?

Pär Gustafsson sa...

Om att det är en speciell stadsbyggnad, få gånger som jag har kännt mig så liten, som när jag gick där, nedanför alla stora byggnader och gigantiska avenyer...

Det var kul att få uppleva det. På dagarna var det rätt grått, på kvällarna var det pampigt.

29.03.2011 sa...

jag kom från miensk några dagar sen det är en fantastisk stad, stor, ren, och ofarlig. stockholm mot miensk är en dvärg