onsdag, oktober 19, 2005

Gymnasiemässan

Idag på min lunch besökte jag gymnasiemässan (i egenskap som ledamot i utbilningsnämnden i Gbg), en mässa som arrangeras varje höst sedan några år tillbaks för att olika gymnasieskolor ska visa upp sig inför niorna och locka blivande elever. När jag började gymnasiet fanns det knappt någon frihet alls för mig som individ att få välja gymnasium, pedagogik eller utbildning. Jag skulle placeras på den skolan som låg mig närmast.

Tacka gudarna för att det har ändrats, idag kan man välja skola inom hela Göteborgsregionen. Det är ju super, men mässan handlar inte så mycket om just utbildning, utan mer om att visa upp sig. Hörs du inte – så synsfö du inte. Skolorna plöjer ner miljoner i markandsföring för att locka elever och det har jag egentligen inget emot heller, det enda jag saknar är fokusen på kunskap. För det är ju kunskap som eleverna ska lära sig i plugget inte gå på skolan som har den fräckaste hemsidan. Jag kan ha fel?

Inga kommentarer: