torsdag, oktober 13, 2005

En vanlig torsdag...

Vilken dag. Den började med att Tina Rosenberg meddelar via DN Debatt att hon lämnar styrelsen i Feministiskt Initiativ. Schyman gnuggar händerna och stärker makten i partiet. Ger man sig in i leken – få man leken tåla. Det gjorde inte Tina. Nu kan Schyman istället städa upp.

Sen presenterade Horace Engdahl nobelpriset i litteratur med motiveringen "Som i sina dramer frilägger avgrunden under vardagspratet och bryter sig in i förtryckets slutna rum”. Priset gick till 75-årige engelsmannen och dramatikern Harold Pinter, känd för bla Fastighetsskötaren, som gick på stads i Stockholm. Mycket bra. Men dom senaste åren har Pinter vart mer aktiv som vänsterdebattör och känd som en av Thatchers värsta kritiker. Konstigt att han får 10 miljoner i pris samma dag som hon fyller år.

Eftermiddag avslutades med ett glatt mejl och en episod från min polare herr Andersson i Belgien. Han skrev ”En av mina lärare är förre kommissionären Laurent van Depole, han berättade igår om en incident då demonstranter fick upp en ko till 13:e våningen i kommissionens byggnad i Bryssel, och fick den att vandra in precis när de skulle ta beslut om mjölkkvoterna” Vad ballt!

Får se hur dagen slutar, ska försöka fira Thatcher på något sätt. Men vill inte missa Insider på trean som följt Feministiskt Initiativ, haha, jag förväntar mig mycket. Något annat som jag heller inte vill missa är ”Spelar bögar fotboll?” SVTs Faktum ställer sig frågan och visst faan är det så.

Inga kommentarer: