tisdag, november 23, 2004

Sossarnas vidriga flyktingpolitik är som mitt golfspel


Alla vi som spelar golf och det är rätt många i det här avlånga landet, funderar på hur vi ska förbättra svingen, hitta den felfria puttlinjen och bara lyckas slå det där långa raka perfekta golfslaget. Jag borde träna mer, ta lektioner och inse att jag aldrig kommer att bli en ny Palmer. Jag borde starta upp igen och släppa drömmen om Europatouren. Samma sak borde vi i Sverige gör när det kommer till vår flyktingpolitik.

Över en miljard har den långa hanteringen av asylärenden kostat de senaste fyra åren. En fjärdedel av alla asylsökande har fått vänta i mer än ett år på besked. Svensk flyktingpolitik har under socialdemokraternas styre förvandlats till en misär för dem som söker asyl i Sverige. Jag satt igår kväll och drack öl med en av mina vänner och diskuterade just det här ämnet, även han golfare (dock en sådan spelare som faktiskt kan kalla sig golfare…) sa att ”det är ju inte handläggarna på migrationsverket som har blivit sämre” och det är så sant. Handläggarna gör ju bara det som regering och riksdag har bestämt. Vad alla inte känner till är att det S och M som klubbar igenom alla beslut som försämrar situationen för flyktingar. Att regering(s)partiet genomfört många av de förslag som Ny Demokrati drev för att komma in i riksdagen 1991.

Riksdagen har beslutat att lägga ner Utlänningsnämnden. Dock är det ett beslut som regeringen vägrar värkställa. Först var det vår allas Jan O Karlsson som inte ville veta av beslutet. Nu är det Tiger Woods svärmor Barbro Holmberg (bilden) som är ansvarig minister. Men hon är uppenbarligen hellre på Bahamas, myser med miljarderna och åker golfbil än bryr sig om situationen för våra flyktingar.

Arbetarrörelsen jiddrar om solidaritet och skyddsbehov – men rullar tummarna i väntan att komma till nästa utslagsplats. Hela asylprocessen måste genomgå en översyn. Det går inte att, som regeringen gång på gång föreslår, förändra lösryckta delar i asylprocessen. Det är dags att asylprövningen ses över från grunden; en ny instansordning, möjligheten att överklaga beslut och asylsökandes möjlighet att arbeta och så vidare. På samma sätt som jag behöver göra med min golf. Det är dags för liberal solidaritet.

Inga kommentarer: