tisdag, november 30, 2004

Inte fler register...

Varje dag lämnar jag spår efter mig, via mitt kreditkort, SMS, bloggar, nerslagshål på greenen, mjäll och hemska influensavirus. Vissa spår vill jag helst inte lämna från mig, men det händer ändå. Bland annat finns det massa DNA-Pär som lämnas var jag än befinner mig. Det senaste inom rättväsendet som äntligen kan tas i bruk efter att tekniken kommit ikapp är DNA-tekniken som har öppnat nya möjligheter att lösa brott. Ett resultat av det är att det förs diskussioner om att bygga ett heltäckande DNA-register. Jag gillar inte register och den tradition som Sverige har haft med allt som heter (s)-åsiktsregistrering och så vidare. Redan idag finns grovt kriminellt belastade människor i registret och det räcker för mig. Rättväsendet får gärna använda sig utav det i sitt arbete, hur mycket som helst. Men jag vill ha min personlighet, mitt arv för mig själv och inte i en säker och superhemlig databas i något underjordisktvalv i Norrland. Vi behöver inte mer statligkontroll över oss medborgare - utan en större frihet för individen.

Inga kommentarer: