söndag, november 21, 2004

Är du bög får du inte bidra till liv

Publicerad på GT debatt fredagen den 19/11-04.

Blod är en bristvara i Sverige och sökandet efter nya blodgivare är konstant. Min pappa har lämnat blod i åratal och har glas, t-shirtar, muggar och massa andra prylar med bloddroppar. Jag satt själv bredvid pappa när jag var liten och såg på när han lämnade blod. Självklart ville jag också som min pappa lämna blod när jag blev stor. Nu har det inte blivit så inte för att jag är lat, inte för att jag inte vill, men jag får inte. Mitt problem är att jag är 21 år, kille och har pojkvän, och det är där felet ligger. Den dagen jag hade sex för första gången sumpade jag mina chanser. För män som har haft sex med andra män får aldrig ge blod. Detta försvaras med att risken för HIV är större hos homosexuella män. Det kan jag köpa. Men självklart testas alltid blodet innan så att mottagaren inte skadas och för att HIV och andra sjukdomar ska upptäckas.

På geblod.nu kan jag läsa mig till att det inte är min sexuella läggning som bedöms, utan själv handlingen. Så jag får alltså ha pojkvän, men jag får inte ha sex. Det står även att jag kan ta ansvar i att inte lämna blod. Är det någon grupp i samhället som bombarderas mer informationskampanjer om att skydda sig vid samlag, använda kondom och som faktiskt gör det, så är det just homosexuella. Det var första frågan som min mormor ställde till mig när jag kom ut. Vi blir ständigt påminda om riskerna vid samlag, blir heterosexuella det? Tyvärr, men jag tror inte det och kan konstatera att homosexuella inte är tillräckligt bra människor för att bidra med bristvaran som alla rullande blodbussar skriker om.

Denna regel ser jag inte som något annat än enbart kränkande. Mer blod behövs men jag får inte ge det. Vänner till mig lämnar blod trots att de inte får och säger helt enkelt att dom aldrig har haft sex med en man och ger i alla fall, och det går allt som oftast bra. Det är det sista jag skulle göra. Men när vi ändå håller på och diskriminerar kan vi ju be socialstyrelsen att förbjuda norrlänningar att ge blod också? Det vore lika absurt och diskriminerande. Varje år så ger ungefär 340 000 människor blod. Av dessa upptäcker man cirka sex HIV-fall. Det finns i grova siffror cirka 400 000 homo- eller bisexuella män i Sverige, den exakta siffran vet ingen, men det är många, och en hel del av dem vill nog med största sannolikhet bli blodgivare de också.

Så det är dags att vakna upp från 70-talets skräckpropaganda mot bögar och istället se till att fler medborgare räddar liv.

Inga kommentarer: