söndag, oktober 31, 2010

Yablokovänner gripna

På bilden syns Nikolay Artemenko gripas av polis. Några timmar tidigare åt jag lunch med honom.

Flygturen mellan St Petersburg och Stockholm går fort, på mindre än en och en halv timme är man framme. Just nu sitter jag på Arlanda och väntar på flyget hem till Göteborg. För en liten stund sedan fick jag ett SMS från Alexandra som jag precis sagt hej då till. I hennes SMS kan jag läsa att två personer jag träffat under helgen precis har blivit arresterade under en demonstration i St Petersburg. Sammanlagt fängslades 118 personer och flera av dem blev dömda till 19 dagars arrest. Plötsligt känns avståndet till Ryssland betydligt längre. Jag vill tillbaka och visa min avsky mot hur ryska myndigheter förtrycker mänskliga rättigheter.

Just i dag, den 31:a i varje månad samlas demonstranter i Ryssland för att påminna om paragraf 31 i den ryska grundlagen, där står: ”Ryska Federationens medborgare har rätt att samlas fredligt och utan vapen, genomföra sammankomster, manifestationer, demonstrationer, processioner och protestaktioner.” Ryssland har också ratificerat Europakonventionen som garanterar mötesfrihet. Regimkritiker samlas just för att de nekas tillstånd för att demonstrera och blir många gånger mötta med våld av rysk polis. För att visa sitt stöd samlas flera organisationer i Sverige utanför ambassaden i Stockholm samtidigt.

Inga kommentarer: