fredag, oktober 15, 2010

Valanalys - del 1

I onsdags samlades Folkpartiet liberalerna i Göteborg till medlemsmöte för att diskutera valutgången. Stora konferenssalen på partiexpeditionen på Sten Sturegatan var fylld till bredden och några medlemmar fick sitta utanför. Jag gick tyvärr lite tidigare eftersom Robert Gustavssons show på Rondo väntade (sambons födelsedagspresent till mig).

Eftersom jag har varit en del av valledning och planerat valrörelsen i över ett år valde jag att lyssna på medlemmarnas åsikter och ta till mig av både ris och ros. Vi behöver alla prata av oss. Något som förenade alla inläggen var den positiva känsla vi haft under valrörelsen. Det har varit roligt att vara folkpartist. Känslan är något att ta med sig i det fortsatta arbetet.

Vi måste analysera valet ordentligt. Men ännu viktigare är att Folkpartiets fortsätter att förnya sin politik både nationellt som lokalt. Det är centralt att vi kontinuerligt ser över vår politik om vi ska fortsätta vara politiskt intressanta och relevanta. Vi måste kunna leverera svar på göteborgarnas vardagsproblem och samtidigt berätta vår vision om framtidens Göteborg.

Valet 2010 valde väljarna att stödrösta alternativt taktikrösta i högre utsträckning än tidigare. Det i kombination med att folkpartiets väljare ofta är ”otrogna” tillsammans med en ökad mediefokusering på Socialdemokraterna och Moderaterna bidrog till att vi backade i alla tre valen. Till detta analyspussel ska Vägvalet läggas. Partiet som tar plats i fullmäktige med fem mandat använde väljarnas missnöje över framtida och viktiga infrastruktursatsningar som ska delfinansieras med trängselavgifter. Ökat missnöje syns även i valet till regionen och riksdagen.

Tillsammans med sambon och vänner skrattade jag resten av kvällen till Roberts figurer och skämt på Rondo. Sällskapet menade på att vi hade gjort ett fantastiskt val eftersom Alliansen har blivit omvald. Ibland är det bra och skönt med lite perspektiv på saker och ting. Med lite perspektiv på valrörelsen ska jag nu under hösten försökta ge mig på lite tankar om framtiden och varför det gick som det gick. Det här var bara en början.

PS. Det är rent utsagt för****** att förlora val – men det är en del av spelet.

Inga kommentarer: