tisdag, oktober 26, 2010

Svenskarna på nätet

I dag presenterades rapporten Svenskarna och Internet 2010 för tionde året i rad. Finns flera intressanta iakttagelser i rapporten. Men. Hälften av alla svenskar är med i sociala nätverk på nätet. Unga Internetanvändare är redan aktiva användare, det vet vi. Däremot är det bland äldre användare som det fortsätter att öka. Andelen över 45 år har fördubblats, vilket min pappa är ett bra exempel på. Samtidigt känner sig hälften av befolkningen inte delaktiga i det nya informationssamhället. Det är ett utanförskap som är intressant i sig och något som behöver diskuteras framöver. Sociala medier handlar om delaktighet och det blir svårt med den delaktigheten om en stor grupp springer iväg.

Jag själv tar för givet att internet ska vara tillgängligt och kunna användas överallt. Jag blir till frustrerad när jag har en dålig uppkoppling på någon av mina mobiler eller mobila bredband. Det är också på det här området som sociala medier kommer att utvecklas och förändras mest den närmsta tiden. Det blir kanske tydligt redan när nästa rapport släpps om ett år. Tendenserna i Wave 5 som också kom nyligen pekade på den utvecklingen.

Inga kommentarer: