tisdag, juni 02, 2009

Gerlotte har helt rätt!

I en krönika i dagens GP resonerar ledarskribenten Gert Gelotte kring att det omöjliga blev möjligt, tack vare EU. Ännu i oktober 1989 var ett sådant Europa en dröm utan verklighetsförankring. När EU-debatten brister i både mod och perspektiv försöker jag minnas det. Jag instämmer.

Jag ska inte påstå att jag som sexåring kom ihåg när muren föll, för det gör jag inte. Jag minns, om än knappt, när Beckenbauers tyska landslag vann fotbolls VM 1990 i Italien. Till hösten är det 20 år sedan muren föll i Berlin och då har jag planerat att tillsammans med en av mina bästa vänner åka ner till den före detta delade huvudstaden för att fira återföreningen och kommunismens fall i Europa.


Årets EP-valrörelse handlar i större grad om parlamentet och vad politiken vill göra med EU och Europa, vilket är en utveckling som välkomnas - det är något alla vinner på. Men mitt i valrörelsen får vi inte glömma historien, när det ska bankas in floskler. Den europeiska unionen är ett fredsprojekt och ju mer samarbete vi kan få på vår kontinent desto bättre. För några veckor sedan var jag i Köpenhamn på herrhelg och passade då på att känna av den danska valrörelsen. Mycket påminner. Såväl det danska som det svenska främlingsfientliga partiet vill ha tillbaka sitt land. Tillbaka till vadå, hade någon köpenhamnsbo klottrat retoriskt på en affisch och lagt till, som i 1941? Att vänster- och högerextrema politiker förenas i denna nationalism är oerhört komiskt och en skam för Europa.

Sverige och Göteborg hade aldrig varit där vi är idag om det inte var för frihandel, marknadsekonomi, demokrati och omfattande kontakter med omvärlden i sekel efter sekel. I kristider som nu behövs om än mer rörlighet över gränserna, inte nationalism och protektionism. Vi behöver perspektiv på tillvaron och på historien. Genom en blick i backspegeln konstateras enkelt att tack vare EU och politiska föredömen hade Central- och Östeuropa aldrig varit där de är idag.
Vi ska bejaka EU och i mitt hem är den polska rörmokaren eller tusentals tyska läderbögar alltid välkomna.

Inga kommentarer: