onsdag, juni 25, 2008

Sandlåda på Utbildningsnämnden

Igår var jag på Utbildningsnämndens sista möte för terminen. Mötet innehöll flera godbitar och spännande förslag för framtidens gymnasieskola. Bland annat så remissvarade vi på betänkandet, Framtidsvägen, som är förslaget på den nya gymnasieskolan som ska sjösättas under 2010.

Jag som alla andra folkpartister har länge hävdat att gymnasieskolan måste reformeras och det är nu glädjande att så sker. På nämnden igår blev det rätt kaotiskt och jag ska inte sticka under stolen med att jag blev rätt irriterad på sossarna under mötet. Jag tycker att man ska komma förberedd till möten och om man inte instämmer med vad förvaltningen skriver så ska det läggas yrkanden och yttranden för att markera en annan åsikt (vilket vi i oppositionen självklart gjorde). Det är liksom avsnitt 1 i politikens grundkurs. Sossarna satt verkligen i sandlådan.

Jag har inget emot åsikter, inget emot debatter och politiska sparkar och slag, för det hör till – men det kan finnas en poäng i att faktiskt tycka något. De förändringar som nu genomförs av regeringen och Jan Björklund på skolområdet är ett regimskifte, inget snack om saken, men om nu sossarna har en annan åsikt så vill jag faktiskt höra den. För det går inte bara att vara emot och inte ha några egna förslag. Istället så sätter de förvaltningsledningen i dum sits som de absolut inte är förtjänta av, det är bara dåligt ledarskap. Därför hoppas jag på bättring till hösten, för det underlättar både trivseln på våra möten och för väljarna att faktiskt förstå vad de styrande politikerna vill.

För övrigt så var även Christian Larsson från vänstern tillbaks i nämnden (försvann när v lämnade majoriteten), vilket är roligt eftersom han är så trevlig – men en sak är klar, allt som inte kommer från deras håll är skräp. De gamla kommunisterna är tillbaks – i alla fall i sin retorik.

Farsen som igår utspelades fick idag än ny vändning när jag fick reda på att miljöpartiet hade lagt ett eget yttrande till protokollet att de inte delade förvaltningens ståndpunkter till vissa delar i svaret på betänkandet, med precis samma innebörd som vårt förslag. Frågan som måste ställas är: Varför Joakim Larsson (mp) röstade du inte med oss, så hade dina åsikter fått en majoritet?

Inga kommentarer: