måndag, juni 16, 2008

Budgetdebatt i fullmäktige i Göteborg

Idag har det varit budgetdebatt i stadsfullmäktige, ett maraton i demokrati. Från 09.00 på morgonen till 21.00 på kvällen. Grej of the day var nog Göran Johanssons inlägg om att han hade läst Helene Odenjungs blogg, läs min chefs blogg här.

I övrigt finns det mycket att kommentera och det skulle ta hela natten att göra. Sverigedemokraternas Jan(SS)on fick allt för mycket uppmärksamhet i relation till antalet göteborgare som han företräder. Han lanserade under dagen ny historieskrivning, det var nationalisterna i Sverige som införde den allmänna rösträtten. Hmm, vet inte vilken skola han gick i, men det var inte nationalisterna som röstade igenom det förslaget. Han fick även diskutera sin syn på sund nordisk kultur, vad begreppet innebär var dock något han inte kunde svara på, även om marschmusik var något som gillades. Att Sverige, Göteborg och flera av våra stora konstnärer influerats från Europa och omvärlden är något som han inte låtsats om.

En annan herre, stadens förre starka man, visade än en gång att han är trött och rätt ointresserad av att debattera och ha visioner för Göteborgs framtid. Ni vet vem jag menar…inte dags att han går snart.

Avslutningsvis måste jag nämna ett citat som från Magdalena Ribbing om sommarkläder på jobbet som publicerades idag på kultursidorna i GP: Shorts är och förblir fritidsklädsel om man inte är engelsk kolonial överste. Och sådana är det rätt ont om numera. Det måste ha varit mina kollegors ovetande om min tjänst som brittisk överste som låg till grund för deras kritik för några veckor sedan under värmeböljan. :)

Inga kommentarer: