söndag, mars 09, 2008

Varför Public Service?

Nyligen åkte jag hem med ett försenat X2000 från Stockholm till Göteborg, just denna gång var jag rätt glad över att just SJ var lite sena eftersom jag fick läsa klart Timbros senaste antologi, Varför public service?Personligen har jag alltid varit en stor konsument av både SVT och SR, mesta dels för deras nyheter, samhällsprogram och för deras sportsändningar.

I maj 2007 gav regeringen i uppdrag att utreda dagens situation för Public service och hur den kan utvecklas framöver. I antologin lyfter de elva debattörerna fram olika perspektiv och går på djupet med titelns frågeställning. Jag anser att Public service måste förändras. Tvång och monopol är inte den rätta vägen att gå, må hända att det fanns anledning vid införandet av den nya tekniken. Men det var längesen.

Idag ser och lyssnar jag på de flesta programmen via nätet när det passar mig och min video har varit urkopplad sedan många år. Public service är och kommer förhoppningsvis alltid att vara en fantastisk företeelse inom mediesektorn och den gör skillnad. God journalistik är en viktig grundbult i vår demokrati och den är jag villig att betala för. Men, samtidigt är det idag fullt möjligt att se media i allmänhetens tjänst i andra kanaler än i just SVT och SR:s regi.

Den tekniska utvecklingen har suddat ut den legitimitet som en gång fanns för det som SVT i sin reklamkampanj kallar fri television. Runt om i världen händer det mycket spännande. Det stora föredömet inom Public Service, BBC, genomgår stora förändringar för att möta konsumenternas förväntningar och utmaningar. Så även i vårt grannland Danmark och i Nya Zeeland har man sedan länge provat nya vägar för produktion i allmänhetens tjänst via ett fondsystem.

Det förändrade tittar- och lyssnarbeteendet gör den obligatoriska licensen inte längre relevant. Min mormor och morfar googlar efter de fakta som de själva inte har, när de inte klarar av veckans Melodikryss i P4. Jämfört med mig, som är uppvuxen med kabelteve och minns när Internet kom, var de med när teven tog sina första stapplande steg i Sverige och sedan dess har det hänt en hel del.

Jag rekommenderar varmt, Timbros, Varför Public Service?, som levererar argument från båda sidor och fördjupar diskussionen om denna institution som vi i folkmun kallar Sveriges radio och television. Precis som Lars Adaktusson skriver behöver vi bredda begreppen och det borde inte vara så svårt.

Vad tycker du om Public Service? Kommentera på liberalastudenter.se.


Ett annant inlägg om den fria teven.

Inga kommentarer: