måndag, juni 26, 2006

SVT spelar bort sin frihet i fotbolls-VM

Publicerad på GT debatt, onsdagen den 21 juni.

På Sveriges Televisions hemsida kan man läsa om kampanjen Fri television, där SVT vill visa att verksamheten skiljer sig från andra.SVT står fritt från både politiker och andra företag, man har inte reklamavbrott och finns till för tittarna och ingen annan. Jo, det är ju grundtanken med just public service och så långt hänger jag med.Men vad jag inte kan förstå är varför Peter Jihde och sportredaktionen står och gör reklam för konkurrenten TV4:s sändningar från fotbolls-VM i Tyskland.Jag skulle inte kunna tänka mig Jarl Alfredius göra samma sak, puffa för Nyheterna som börjar en halvtimme senare i en rivaliserande kanal, när han rundar av Aktuellts sändning.Vi vet att sportevenemang och vissa andra EBU-evenemang som exempelvis Eurovision Song Contest får inledas och avslutas med sponsorskyltar.Dessutom får skyltarna visas i naturliga pauser och vid kanalbyte. Enbart företagsnamnet får nämnas och inga produkter.

Jag kan förstå att VM-sändningarna har mycket höga inköpspriser, men inte att de måste göra reklam för en konkurrerande kanal.När två företag går ihop och samarbetar för att vinna marknadsandelar och konkurrera bort en annan aktör på marknaden brukar det kallas för kartellbildning.Jag har inga belägg för att det finns ett hemligt samarbete mellan SVT och TV4, men det skulle knappast förvåna mig. Och jag skulle gärna vilja ha ett svar.Som alla andra sporttokiga svenskar så skulle jag egentligen varit på semester eller passat på att bli sjuk nu när VM pågår. Det är inte bara ett underbart idrottsevenemang utan en stor världslig manifestation där landslag från alla hörn i världen spelar med samma regler. Om FIFA skulle låta Trinidad och Tobago få spela med andra regler, säg en extra utespelare när de mötte Sverige, så skulle de reta upp allt och alla.Därför kan jag inte sluta att irritera mig över att SVT på bästa sändningstid gör reklam för en konkurrent.

I företagets strategidokument står följande: "SVT:s verksamhet bedrivs självständigt i förhållande till politiska, kommersiella och andra intressen och maktsfärer i samhället" samt "SVT:s verksamhet kännetecknas av hög integritet, opartiskhet och saklighet."Om de nu vill leva upp till dessa vackra formuleringar, hoppas jag definitivt att någon tar sportredaktionen i örat och upplyser att även den tillhör den fria televisionen som har en hög regler fastslagna av riksdagen att följa. Public service är bra, men jag börjar bli skeptisk. Just nu under fotbolls-VM är SVT minst tio meter offside.

Pär Gustafssonledamot i Liberala studenter i Göteborg och kandidat (fp) till kommunfullmäktige

Inga kommentarer: