tisdag, juni 06, 2006

Grattis Sverige, eller?


Sovmorgon, stor frukost och ett klassiskt MacGyveravsnitt på femman var min inledning på Sveriges nationaldag. Vet inte om jag kommer att fira så mycket mer än så. Finns så mycket annat att vara glad för, en extra ledig dag med min pojkvän, min polare Daniel kommer hem från sin praktik i New York och lite tv-nostalgi från tonåren.

Även på Sveriges officiella hemsida sweden.se kan man läsa..."Demonstrations of national pride don’t come naturally to Swedes, who are still deciding what to do with the holiday". Nähä. Det finns så mycket mer som är typiskt svenskt att fira än just den 6 juni, som exempelvis svenskt midsommarfirande.

Jag tyckte att det var fel när riksdagen rösta igenom att nationaldagen skulle bli röd och tycker det fortfarande. Då är det bättre att fira början till Europas frihet från Nazityskland, D-dagen infaller ju faktiskt också idag.

4 kommentarer:

Alexander Sofroniou sa...

Jag hade faktiskt ingen aning om att D-dagen också var idag. Då har man ju faktiskt något att fira nästa år.

Pär Gustafsson sa...

Det är en, ska försöka komma på fler...

Elizabeth sa...

Hva med å feire 7. juni? Unionsoppløsningsdagen;)

Pär Gustafsson sa...

Äh, 100 år är nog, kom tillbaks med vår olja!