tisdag, juni 13, 2006

Hitlerhälsningar

Jag har sedan jag var en väldigt ung Pär fascinerats av Hitlers nazityskland. Igår gick sista avsnitt av den kritikerrosade miniserien Hitler - ondskans natur. Det var som sades innan, en grymt bra serie. Åsikterna och det som drev Hitler var skrämmande och är det än idag. Lika skrämmande är också att det fortfarande finns svenskar som sympatiserar och allt fler unga som lockas till detta dårskap.

Senast i Ungt val gick fler högerextrema partier stort framåt och igår dömdes tre elever på Ytterbyskolan i Kungälv för hets mot folkgrupp. En av eleverna (en 15-åring) hade skrikit ”sieg” och de andra två hade svarat med ”heil” och gjort nazihälsning mitt i skolan. Antingen misslyckades all samhällskunskap- och historiaundervisning samt skolans toleransprojekt fullständigt eller så gjorde eleverna det bara för en rolig grej. Men det kan jag knappt tänka mig, man spontanheilar inte bara så där, mer omdömeslöst får man leta efter. Vakna upp, för det här är inget annat än ondskans natur!

Inga kommentarer: