tisdag, mars 13, 2007

Vättleskolan

Det börjar bli några år sedan jag slutade nian på Vättleskolan, men har sedan jag slutade följt utvecklingen på rätt nära håll bland annat via släktingar, vänner och som SDN politiker i Gunnared. Senaste dagarna har man kunnat läsa i Göteborgs-Posten om att allt inte har stått rätt till. Jag är fortfarande oerhört stolt att jag fick gå på Vättle, inte minst tack vare alla bra lärare, god mat och snygga lokaler. Jag trivdes i stort sätt hela tiden och kanske kan ångra att jag alltid la elevrådets sammanträden på mina mattelektioner. Vättle är jämfört med många andra skolor i utsatta förorter en lysande stjärna med höga och bra resultat.

Det är inte alla elever som skapar problemen utan några få elever som förstör för alla andra på skolan, som dessutom är barn, vi pratar om 13-åringar (då lekte jag fortfarande med lego...). Det är bara konstatera att det säkert finns flera orsaker till varför dessa barn gör som dem gör.

Samtidigt är det lite konstigt att några få elever kan sätta skräck i en hel skola och att ingen i vuxenvärlden kan lösa det. Redan idag finns det enligt lag många verktyg för skolledare/rektorer att lösa sådana här situationer, det hela handlar om att faktiskt våga använda sig utav verktygen – till sist handlar det helt enkelt om en ledarfråga. Att vara ledare i Angered tillskillnad från centrala Göteborg är en skillnad och då gäller det att stå upp för sin ledarroll, tro på den och samtidigt stöttas av andra.

Häromdagen träffade jag en av mina gamla klasskompisar på Vättle som tillhörde ”bråkstakarna”, det hade gått riktigt bra för honom nu. Ofta brukar det lösa sig, men man kan konstatera att mycket av det hade kunde ha löst sig mycket tidigare. Men det tar tid och hjärta. Frågan är om man hinner med det, om det inte finns eldsjälar eller ett stöd i arbetslaget för att våga och vilja lösa problem som dessa.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, jag går själv i sjunde klass i vättleskolan just nu. Och jag kan bara säga att det inte alls är som de skriver i GP. I stort sett vinklar alla medier sina nyheter för att sälja mer. Det är synd, enligt mig, att man aldrig kan lita på vad tidningar skriver.

Just nu har jag inte sett ett större bråk på flera månader. Så eleverna har väl haft detta i bakhuvudet att inte bråka. Själv så bråkar jag nästan aldrig, och jag tycker att det är synd att de andra ska göra det, de får ju inte något ut av det.

Vättleskolan är en bra skola, och jag hoppas att den bättrar sig ännu mer i framtiden.

/Joakim W.

Peter sa...

Jag hoppas att du lärde dig tillräckligt med matte ändå.

Jag har jobbat på skolan i 13 år och givetvis var hösten en jobbig period med mycket bråk. Tyvärr så slår tidningarna upp flera gamla historier långt efter de var aktuela.

Exempelvis filmen på YouTube som GT hade en helsida på i december månad. Mycket av bråket hade också blivit betydligt mindre under den period som det skrevs i tidningarna.

Men som lärare på skolan så tröstar jag mig med att nu "var det våran tur". Jag tror att de flesta eleverna trivs på vår skola.