fredag, mars 16, 2007

Rolig post och ett stort grattis!

Min politiska karriär är i jämfört med många andra partikamrater inte speciellt lång, in om man jämför med exempelvis Lars Leijonborg, som idag fyller 10 år som partiledare för Folkpartiet Liberalerna. Det är stort det.

Under kvällen så har jag suttit i möte med partistyrelsen i Göteborg (är adjungerad som ordförande för Liberala Studenter), som nästan för samma diskussioner varje möte, jag ska inte överdriva det hela, men föreningsarbete funkar faktiskt så och något som jag alltid har älskat – av någon konstig anledning. Jag fick även riktlinjer för en grupp som jag ska leda det kommande året - vi ska ta fram nya förslag på hur partiet ska hitta kommande politiker inför valet 2010.

I alla fall när jag väl kom hem, efter ett besök på min gamla stamkrog Stadge Door, som ligger ett stenkast från partiexpeditionen i centrala stan öppnade jag brevlådan och fann senaste numret av partitidningen NU. Nu firade Lars Leijonborgs tio år som partiledare med en extra bilaga. Visst ska Lasse ha cred, han startade ju faktiskt tidningen samma år som jag föddes. Tror inte att det finns någon partitidning i det här landet som tillåter en som djup och stark interndebatt som NU.

Jag blev faktiskt glad när jag bläddrade i den färgglada extrabilagan, jag har som ung liberal velat kasta saker på honom och samtidigt försvarat honom ute i diverse klassrum och torg. Han är trots allt en rätt bra kille som alltid är påläst och det är något som jag verkligen uppskattar honom för. Så grattis Lasse och lycka till.

Något jag också blev glad för som jag fick i posten var boken; Trotskij och trotskismen av Torbjörn Holmgren som är adjunkt i historia. Är det något som jag verkligen kan lägga tid på att läsa förutom sporten, så är det just politisk historia. Frågan är om jag ska vänta att läsa boken och låta kurslitteraturen till nästa teneta vara i fokus. Det lär jag märka. Det roliga i sammanhanget var att författaren Holmgren hade läst en av mina artiklar som publiceras för några år sedan i GP på samma tema och ville skicka mig en bok. Så tack för det!

1 kommentar:

Jonke sa...

Hej!

Såg att du 16 mars 2007 blivit påprackad en bok av Torbjörn Holmgren. Hans känsla för referensgivning och källkritik brukar möta detta obarmhärtiga öde:

http://www.vof.se/folkvett/20034intressant-plagiat

Skall bli intressant att försöka få tag i ett exemplar. Hans tidigare försök att jämställa syndikalism och fascism blev ju underkänt vid Historiska institutionen på 1990-talet.

hälsningar
Jonke