onsdag, oktober 28, 2009

Sahlin gillar inte valfrihet

Mona Sahlin sade i sitt invigningstal till S-kongressen;
”de tvingar landstingen i hela Sverige att införa vårdval Stockholm den 1 januari 2010. Trots, eller just för att den modellen skapar klyftor i vården.”
I Västra Götalandsregionen har Folkpartiet tillsammans med Socialdemokraterna och Centerpartiet som utgör den styrande majoriteten nyligen infört VG Primärvård. Jonas Andersson (FP) regionråd med ansvar för hälso- och sjukvård skrev nyligen på sin blogg om framgångarna i VGR;
"64 nya vårdcentraler har öppnat (tyckte mig märka en liten avundsjuka hos de andra). Jag ser det gensvaret som ett gott erkännande om hur vi har valt att utforma vår styrmodell och vårt ersättningssystem."
Att över 240 000 regionbor gjorde ett annat val av vårdcentral tycker jag talar sitt tydliga språk och att utbudet också har ökat inte minst i våra nordöstra stadsdelar i Göteborg där ohälsotalen är som störst – är inget annat än en stor framgång. Jag valde själv att acceptera den vårdcentral jag blivit tilldelad och var nöjd med det. Jag fick välja. Att den socialdemokratiska partiledaren inte vill ha valfrihet för patienterna är oerhört klart och där har hon inte stöd av sina Västsvenska kollegor. Det ska tydligen bli strid om det i valet...

Inga kommentarer: