tisdag, maj 13, 2008

Ingen rök utan eld?

Så brukar det heta. Den senaste tiden har de flesta politiker i Göteborg fått städmani, allt ska vara rent både här och där. Jag kan bara instämma, även om jag själv inte är den bäste på att städa. Minoriteten i Göteborg, S och Mp lägger i sitt budgetförslag för 2009 en miljonsatsning för att få en renare stad, bland annat på nya sopkorgar. Det är svårt att partipolitisera en sådan fråga och något som Johansson vill ha enighet om.

Men jag kan inte hålla mig för att återkoppla till min rubrik ovan. I söndagens GT fanns det ett ledarstick med följande lydelse; ”Jag röker men slänger inget på gatan. Jag stoppar fimpen i fickan”. Kommunalrådet Göran Johansson (s) har lösningen på ett äckligt Göteborgsproblem.

Jag har snart jobbat på kommunstyrelsen i tre månader och har vid ett flertal gånger sätt ovan nämnda man stå och röka utanför mitt fönster. Vid ett specifikt tillfälle var Göran klar med sin rökning, inte stoppade han ner fimpen i fickan. Nä, han slängde den på marken och försökte under några minuter med hjälp av sin sko, förflytta fimpen ner i dagvattenbrunnen precis utanför mitt fönster. ”Stoppar fimpen i fickan”, nä det gör han inte alla gånger. Jag har själv varit rökare, tyvärr var jag inte bättre själv. Men en sak är i alla fall säkert, jag skulle aldrig stoppa en fimp i fickan.

För att avsluta detta inlägg kan jag bara berätta att jag igår var på möte med min fullmäktigegrupp på andra våningen, dvs där sossarna huserar. Flera med mig kunde konstatera att någon hade rökt inne i huset (vilket är förbjudet…), fast det kanske bara var fimp i någons ficka som luktade…

Inga kommentarer: