torsdag, maj 29, 2008

Budget tider råder…

Nu har alla partier som är representerade i stadsfullmäktige i Göteborg presenteras och några veckor väntar debatt och beslut i fullmäktige. För töntar som mig, är det en spännande läsning. Sverigedemokraternas budget lanserar på sitt omslag att ”Göteborg är en svensk stad”, tänk att de har tagit så lång tid för partiet att förstå det!

Tyvärr är det inte menat som ett skämt utan blodigt allvar. De har skrivingar som Bevara Sverige svenskt och Bevara Göteborg göteborgskt. För att ta det sista påståendet, så tror jag inte att de ska behövas lika många poäng som jag har i historia för att veta att göteborgaren i sig sedan hundratals år tillbaks är en salig blandning med starka band med omvärlden. Göteborg byggdes till stora delar av utländskt kapital, jag är stolt över stadens historia och jag kan den. Tyvärr måste SD:s ledamot Mikael Jan(ss)on ha missat detta eller så ägnar han sig åt historieförfalskning. Göteborg hade aldrig varit den staden den är idag, om det inte vore för alla som bidragit till bygget. Tyvärr till skillnad från Jan(ss)on anser jag att mångfaldens Göteborg berikar.

Inga kommentarer: