fredag, maj 09, 2008

I love Europe

Jag vet inte om Christer Sjögren skulle ha fått fler eller färre röster i årets svenska melodifestival (jag röstade på Hero…), men titeln på hans bidrag, I love Europe, passar alldeles utmärkt för en dag som denna.

Europadagen firas runt om på vår kontinent, så saktliga börjar det bli en allt större högtidsdag även i vårt land. Under flera år har Liberala studenter just på Europadagen den 9:e maj delat ut EU-tårtor till studenter runt om i landet för att visa på både nyttan och vikten av samarbetet.

Igår var jag på en gratis näringslivslunch och lyssnade på Lars Gellner som arbetar med arbetsrättsfrågor på Svenskt Näringsliv, även om jag var tvungen att springa iväg i slutet av Gellners föredrag så var det väldigt intressant, han talade på temat Trygghet för vem? Jag ska inte gå in närmare på det nu (får återkomma i den frågan), men vid lunchen hamnade jag bredvid en frilansjournalist med rötter i A-pressen. Vi gled rätt fort in på just EU, som han jämförde med ett nytt Romarrike. Något han dock hade rätt var när han påstod var att jag/vi liberaler är fanatiker av EU och visst är det så. Det är oerhört mycket bättre att älska något när man vill förändra, som exempelvis jordbrukstödet eller regionfonder, än när man inte gillar det. Synsätt, livsstil eller kärlek – kalla det vad du vill. Men jag är rätt övertygad om att de allra flesta kan hålla med om det. Det är just därför som Vänstern, Socialdemokraterna och Miljöpartiet har det väldigt svårt att övertyga i dessa frågor.

Vi svenskar som bejakar Europa, har en helt annan historia och vision för vår världsdel att berätta, som vi delar tillsammans med många utanför för vårt lands gränser. Det är jag stolt över och den flaggan ska vi fortsätta hålla högt på barrikaderna. Inte minst inför Europaparlamentsvalet nästa vår. Så om du älskar Europa, nödvändigtvis inte på Christer Sjögrens vis, så är det den liberala rörelsen som gäller. Ett stort hurra för Europa denna dag!

Inga kommentarer: