torsdag, april 19, 2007

Debatt om debatten i Nattöppet

Ikäll hade TV4 premiär för sitt nya debattprogram Nattöppet. I premiären möttes Jimme Åkesson och Mona Sahlin i en debatt och TV4 blev den andra tv-kanalen som tog upp debatten med det främlingsfientliga populistpartiet Sverigedemokraterna.

Debatten påminde lite om den som gavs i TV8, den var intressant, känslosam och nervös. Så kände nog båda de två debattörerna. Det är bara att konstatera att Åkesson inte kan diskutera något annat än invandrarfrågan och blir väldigt skakig när han ska diskutera något annat. Han kan inte leverera mycket annat än populistiska floskler. Tänk om vi aldrig hade haft någon invandring, vad skulle han tyckte då? Knappast något.

Sverige hade aldrig varit där vi är idag om inte tack vare importen av kunskap, kapital och nya invånare från andra länder. Den processen har sedan Sverige blev en nation för hundratals år sedan pågått och lär fortsätta om än intensivare i framtiden.

Som liberal tycker jag att det är en självklarhet att Sverige ska föra en solidarisk flyktingpolitik och jag hoppas att den nya regeringen kommer att föra den politiken, för i ärlighetens namn har det inte gjorts det innan av sossarna. Om jag hade tvingats fly från Sverige för att jag var medlem i folkpartiet eller för att jag lever med en man, hade jag hoppats att ett annat land kunde ta emot mig med öppna armar.

I vårproppen kom regeringen med förslaget instegsjobb. Det görs för att förbättra invandrares integration på arbetsmarknaden. På det här sättet underlättas det för nyanlända invandrare att få ett fäste på arbetsmarknaden, vilket är ett förslag som folkpartiet länge har drivit. Integrationen löses bäst utan fördomar och jobb, jobb och lite mer jobb.

Jag måste hålla med Mona Sahlin, när hon säger att hon älskar Sverige för sin öppenhet och mångfald – det är vad jag förknippar vårt land med. Avslutningsvis är debatten om debatten viktig och den måste fortsätta inte minst för det demokratiska värdet. Sen är det alltid viktigt att vara påläst.

Inga kommentarer: