tisdag, maj 24, 2005

Dags för Natomedlemsskap

I våras förra året var jag på besök hos Natohögkvarteret i Bryssel. Som Natoförespråkare var jag eld och lågor, jag fick ju prata ubåtar, trupper, flygplan och säkerhetspolitik med Sveriges ambassadör på plats. Vi är inte med i Nato, men vi är absolut inte alliansfria. Sveriges regering samarbetar väldigt nära Nato idag. Vi deltar i gemensamma övningar, vi är med i partnerskap för fred, Sverige tar snart över ansvaret för en Natotrupp i norra Afghanistan och så vidare. Men ändå ska vi inte vara med och bestämma, något som jag inte förstår.

Nato fyller idag en viktig roll både i Kosovo och i Afghanistan. I Kosovo skyddar Natotrupperna etnisk rensning och utplåning av byar, trupperna möjliggör att Serbiska och albanska barn kan gå till skolan. I Afghanistan skapar Nato en stabilitet, i den bräckliga fred som finns, mellan krigsherrar, talibaner och regeringsstyrkor. Jag är glad och stolt över att jag är född i Sverige, desto mer vill jag bidra till att hjälpa till i andra delar i världen. Något som Natohatare uppenbarligen inte tycker är bra. Vad vill ni istället?

Sverige behöver ett militärt försvar för att värna demokrati, frihet och oberoende. Försvarets styrka ska anpassas eller långsiktiga bedömningar av det säkerhetspolitiska läget. Jag anser att det är angeläget att försvars- och säkerhetspolitiken, byggs på samarbete istället för på nationell nivå.

Skälen för att vi i Sverige ska ansöka om ett omedelbart svenskt Natomedlemskap har stärkts allt mer sen EU, går i en riktning att skapa sig ett eget försvar. Sverige får inte hamna mellan två stolar, mellan Nato och EU.

Om 10-15 år kommer det bara vara Ryssland och Vitryssland kvar i Partnerskap för fred, tillsammans med Sverige. Hemska tanke. Sverige har enligt mig inte varit alliansfria under modern tid och kommer aldrig att vara det, Sossarnas allianspolitik är allt för omodern och passar inte in i vår globaliserade värld. Det är dags att vi tar steget fullt ut, är solidariska med omvärlden och tar ansvar för fred och säkerhet. Demokrati är den främsta garanten för fred runt om i världen och har alltid minskat risken för konflikter. Att bekämpa totalitära system och fattigdom samt värna om demokrati och mänskliga rättigheterna är för mig oerhört viktigt. Vi får väl se om hundratalet demonstranter som just nu finns i Åre och Östersund får rätt, jag tror det inte.

Inga kommentarer: