onsdag, januari 27, 2010

Sossarna hade dödat våra "svenska bilmärken"

Igår kom beskedet om att GM säljer Saab. Glädjande för de anställda på företaget, för Trollhättan och för hela Västsverige. Nu får vi verkligen hoppas att nya ägaren verkligen lyckas få företaget lönsamt. I grunden handlar det om att fordonsindustrin behöver förnyelse och tillverka bilar som kunderna faktiskt vill köpa och som möter framtidens miljökrav. Rosie Rothstein och Håkan Lindh skriver om det på sina bloggar.

Samtidigt vill jag påminna om kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Anneli Hultén redan i december 2008 på Brännpunkt, öppnade för att staten skulle ta över Volvo och Saab. Redan innan hennes utspel hade hennes företrädare Göran Johansson tillsammans med Mona Sahlin på allvar menat att AP-fonderna skulle köpa upp företagen. Om socialdemokratin hade fått styra landet hade Sahlin och Johansson riskerat våra pensionspengar i kampen för att bli fordonsindustrins räddare. Sossarna hade dödat våra "svenska bilmärken".

Alliansregeringen och Centerpartiet har faktiskt hanterat frågan på rätt sätt. Svenska staten ska inte bedriva fordonsproduktion. Veronica Palm konstaterar på sin blogg; just där går huvudkonflikten inför i svensk politik. Hon blundar fullständigt för verkligheten, fast det verkar vara ett signum för den röd-gröna oppositionen. Monica Green, är kanske den som är bäst. Tror nog att flera fortfarande kommer ihåg LUF-kampanjen monicaljuger.nu. Den skulle kunna rulla utmärkt nu också.
Ola Mårtensson är klockren på sin ledarblogg: Nu laddar Sossarna nya retoriska patroner som ska avfyras mot Olofsson i synnerhet och regeringen i allmänhet. Men de famlar i mörkret och kritiserar enskilda kommenterer tagna ur sina sammanhang i krisens olika tidigare skeden

Jag krockade med min Saab och den blev skrot - den saknas.

AB. DN. SVD. Exp. GP1. GP2.

Inga kommentarer: