måndag, oktober 29, 2007

Bra Giesecke

Idag skriver Liberala Studenters ordförande Peter Giesecke på UNT debatt om att han vill avskaffa fribeloppstaket, det tycker jag är helt rätt. Studenter är olika och studerar på olika sätt. Ibland behöver jag lägga ner 30 timmar i veckan på studier utanför alla föreläsningar. Ibland räcker det med tio. Fribeloppet behöver höjas kraftigt och förhoppningvis försvinna. Låt studenter finansiera sina studier på sitt sätt, då får vi en vitare ekonomi och färre arbetslösa akademiker.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra! Passa på att höja studiebidraget samtidigt. Det är inte på alla utbildningar man hinner jobba vid sidan om, och då hjälper det ju mindre... Fast utan fribeloppet kommer man åtminstone kunna jobba fullt ut på loven utan att straffas under terminerna.
/JB

Pär Gustafsson sa...

Jag håller med dig också. Dock måste man fundera på om man höjer gränsen eller helt och hållet tar bort fribeloppet - så kommer det framöver att kosta oerhört mycket mer.

Jag tror personligen att man i första hand ska höja själva lånedelen - men inte bidraget. Regeringen är av den åsikten så vitt jag vet att det ska vara hälften lån - hälften bidrag. Den principen fastställde Alliansen i sina dokument innan valet 06.