fredag, augusti 24, 2007

Snart dags för UBN

Idag har jag gått igenom ärendena inför kommande Utbildningsnämnd som jag ska ha på tisdag, nästa vecka. Mötet kommer mer eller mindre att handla om, tror jag, om huruvida vi ska säga ja som remissinstans till fler fristående skolor i Göteborg. Min hållning är rätt klar, självklart ska vi inte säga nej till dem som vill starta en ny skola i annan regi än den kommunala. I år har Skolverket fått in över 500 ansökningar om att etablera nya friskolor och konkurrensen kommer att bli ännu hårdare om eleverna. Inte minst för den kommunala som jag företräder.

Själv har jag alltid gått i kommunalskola och de valen är jag väldigt nöjd med eftersom min skolgång och skolor i stort sett var väldigt bra. När jag började gymnasiet blev man automatisk tilldelad den gymnasieskola som låg närmast sin bostad, så blev det även för mig. Även om några av mina kompisar lyckades komma in på andra kvoter inne på gymnasieskolor i centrala stan. Idag kan eleverna söka vilken utbildning och skola som helst inom hela Göteborgsregionen och det fria valet är något som är oerhört bra.

Jag återkommer med diskussionen från nämndmötet, tror också att det kommer uppmärksammas en del, eftersom det just är väldigt många ansökningar. I den är frågan tillskillnad från andra i nämnden har vi (minoriteten) tillsammans med Mp samma åsikt i den här frågan, så jag tror nog att det blir en hel del voteringar – som vi för en gångs skull kan få vinna.

Inga kommentarer: