onsdag, mars 09, 2011

En framgång för herridrotten

Fotbollspelaren Anton Hysén berättar i senaste upplagan av tidningen Offside att han är gay och beskedet har hyllats av såväl sportjournalister, gayvärld som politiker. Jag ställer mig gärna i hyllningskören, för jag vet att det inte är det allra enklaste att göra. För mig var processen lång och svår innan jag vågade ta steget och göra samma sak. Även om det aldrig har funnits förutsättningar för mig att bli elitidrottare, så är jag övertygad om att min karriär hade blivit betydligt längre om samtalsklimatet i omklädningsrummet hade varit annorlunda och det funnits förebilder att se upp till. För att kunna prestera på fotbollsplanen, på arbetet eller i skolbänken krävs att man kan vara ärlig mot sig själv och sin omgivning. Att en ung fotbollsspelare väljer att komma ut, är en framgång för herridrotten och speciellt för elitfotbollen. Det var på tiden. Lycka till Anton!

I nyhetsflödet: QX, GP, GT1,GT2,AB1, AB2,

1 kommentar:

bloggare på icedaniel.se sa...

Det kan ju ses som ett första steg där alla sexualitet accepteras !